Burgerschapsstage

Elk schooljaar organiseren we twee keer burgerschapsstagedagen in de arbeidstoeleidende klassen van De Spinaker.

We zien deze stage als een voorproefje op het stage lopen in de bovenbouw en als middel om te leren, dit hoort bij de visie van school. De stage verhoogt de motivatie voor het schoolwerk en zorgt voor een realistisch beeld over verschillende bedrijfstakken. De leerling zoekt zelf een stageadres voor deze stage. Zo kan hij/zij twee dagen meelopen met een bekende op diens werk. Hij/zij mag natuurlijk ook een bedrijf in de buurt benaderen. Alle beroepen komen hiervoor in aanmerking. Denk aan: supermarkt, fietsenmaker, lunchroom, dierenwinkel, bouwbedrijf etc. De leerlingen zijn via school verzekerd. Bij ziekte of afwezigheid dient het bedrijf èn de school te worden geïnformeerd. Wilt u er rekening mee houden dat als de leerling met georganiseerd vervoer komt, u de vervoersmaatschappij tijdig op de hoogte moet stellen.

Burgerschapsstage schooljaar 2023-2024
Stagedagen 2023: dinsdag 7 november en woensdag 8 november 2023
Stagedagen 2024: zijn nog niet bekend, komen zo snel mogelijk online

We streven ernaar om elke leerling een bezoek te brengen op het stagebedrijf. Als voorbereiding op deze dagen zal de mentor tijdens de lessen uitleg geven over de stage. Na de stage wordt een bedankbrief geschreven. De stage wordt afgerond met een verslag en een beoordeling. Mocht de leerling al stage lopen, dan hoort u van de mentor of daar aanpassingen in zijn.

Bedrijfsformulier

Dit formulier dient ingevuld bij de mentor te worden ingeleverd. Op die manier weten wij waar de leerling zijn/haar stage doorbrengt. Mocht u vragen hebben, dan kunt u contact opnemen met de mentor van de leerling of met de teamleiding van de afdeling.

Reacties van leerlingen

Afgelopen jaren hebben we een aantal reacties van enthousiaste leerlingen verzameld.

“Ik mocht daar mijn eigen fiets maken want mijn band was lek daar was ik erg blij mee. Om 4 uur werd ik opgehaald door mijn oma, maar ik vond het heel jammer dat ik weg moest”“Ik had eigen broodje meegenomen, maar ik kreeg een heerlijke tosti”“Ik vond het leuk en leerzaam. De mensen waren aardig en behulpzaam.

”“Ik liep stage bij de Dekamarkt.Mijn werkzaamheden waren vakken vullen. Ik vond het superleuk. Als ik nog een stage mocht uitkiezen, zou ik weer naar de Dekamarkt gaan.

”“Hoi, ik heb stage gelopen bij Bateco Tweewielers. Die zit in Broek op Langedijk. Daar heb ik fietsen gemaakt. heb genoten van mijn stage. Dat ik ook dingen met mijn handen kon doen, vond ik erg leuk.

”“Ik ben een meisje van 13 jaar.Ik heb stage gelopen bij de peuterspeelzaal bij mijn oom op school. Ik heb met de peutertjes geknutseld, boekje voorgelezen, Vaderdag cadeaus gemaakt en buiten gespeeld. Het allerleukste vond ik het knutselen met de kindjes en de vele lange verhalen van hun. Wat ik wat minder leuk en lastig vond is dat het soms heel erg druk was, maar voor de rest was het super. Ik vind de branche super leuk want ik vind het super om later iets met kinderen te gaan doen. Ik wil later ook iets met kinderen gaan doen, en een vaste stage of werk met kinderen zou ik super leuk vinden.”